گمرک اعلام کرد: آمار بازرگانی ایران و انگلیس در ۱۱ ماه سال قبل

شنبه, 13 دی,1399 11:22 ق.ظ

آمار بازرگانی ۱۱ ماهه سال گذشته ایران و انگلیس توسط گمرک اعلام شد.

به گزارش پایگاه خبری بورس پرس، بر اساس آمار 11 ماهه گمرک، مجموع صادرات در سال گذشته توانست رقم 40 میلیارد دلار را ثبت کند و میزان واردات نیز به حدود 38.5 میلیارد دلار رسید. در این میان تحریم‌ها و مشکلات دیگری که پیش پای تجارت خارجی قرار داشت، باعث شد تا شرکای تجاری تا حد معناداری تغییر کنند.

تحریم‌های بانکی و مشکلات کشتیرانی در سال گذشته باعث شد تا تجارت خارجی با کشورهای دورتر سخت‌تر شود و در این میان توجه به کشورهای همسایه که دارای مرز مشترک با ایران هستند به همین نسبت افزایش یابد.

اما با این وجود، سه کشور آلمان، فرانسه و انگلیس که در ماجرای برجام طرف مذاکره با ایران بودند،بعد خروج آمریکا از برجام و اعمال مجدد تحریم‌ها علیه ایران، قول داده بودند تا اجازه ندهند این تحریم‌ها اثربخش شود و راهکاریی برای مقابله با آن ارائه دهند، راهکاری که نهایتاً به یک کانال مالی موسوم به اینستکس منتهی شد.

ولی به رغم همه این قول و قرارها، نگاهی به میزان تجارت این سه کشور در 11 ماه نخست سال 97 نشان می‌دهد،نه تنها در عمل به وعده‌ها برای در کنار ایران ماندن ناکام بودند، بلکه خود هم سطح مراودات اقتصادی‌ با ایران را به میزان قابل توجهی کاهش دادند.

حجم تجارت این سه کشور با ایران در این مدت هم از لحاظ وزنی و هم از نظر ارزشی با کاهش مواجه بوده و در مجموع به 4.4 میلیارد دلار رسیده یعنی صادرات 4.123 میلیارد دلاری این سه کشور به ایران و در عوض، واردات 282 میلیون دلاری این سه کشور از ایران. به عبارت دیگر صادرات این سه کشور به ایران 14.5 برابر واردات آن‌ها از ایران بوده و تراز تجاری 11 ماهه ایران با این سه کشور منفی 3.8 میلیارد دلار بود.

میزان واردات ایران از انگلیس 932 میلیون دلار بوده و میزان صادرات ایران به این کشور تنها 27 میلیون دلار بوده است این در حالی است که در مدت مشابه سال 96، میزان صادرات این کشور به ایران 989 میلیون دلار و میزان صادرات ایران به این کشور 43 میلیون دلار بوده است یعنی در 11 ماه سال 97، صادرات انگلیس به ایران تنها 5.6 درصد کاهش داشته و واردات این کشور از ایران، 38 درصد کم شده است. در این مدت، میزان کاهش واردات کالاهای ایرانی به این کشور، بسیار بیشتر از میزان کاهش صادرات آن بوده است. بر اساس اعلام اتاق بازرگانی تهران، فهرست 10 قلم کالایی که بیشترین سهم از صادرات انگلیس به ایران را تشکیل داده به شرح زیر است بر اساس اعلام اتاق بازرگانی تهران، فهرست 10 قلم کالایی که بیشترین سهم از صادرات انگلیس به ایران را تشکیل داده به شرح زیر است.

ملاس‌های حاصل از استخراج یا تصفیه قند تا خرما و فرش و زنجبیل می‌شود.