media.news.imagealternatetextformat

فشار ژاپن بر دولت جانسون؛ تعیین مهلت ۶ هفته‌ای برای توافق تجاری پسابرکسیت

چهار شنبه, 11 تیر,1399 09:45 ق.ظ

ژاپن به بریتانیا برای حصول توافق تجاری پسابرکسیت ۶ هفته‌ مهلت داد.

به گزارش فایننشیال تایمز، هیروشی ماتسورا، مذاکره کننده تجاری توکیو، در توضیح دلیل تعیین این مهلت کوتاه گفته که برای جلوگیری از وقوع وقفه تجاری در ماه ژانویه سال ۲۰۲۱، باید توافق تجاری جدید دو کشور در جلسه‌های پاییز امسال پارلمان ژاپن تصویب شود و این امر مستلزم این است که دو کشور توافق تجاری جدید خود را تا پایان ماه ژوئیه نهایی کرده باشند.

ژاپن با اعلام این ضرب‌الاجل دولت بوریس جانسون را برای عقد یکی از سریع‌ترین توافق‌های تجاری تاریخ تحت فشار گذاشته است.

بریتانیا روز ۳۱ ژانویه به طور رسمی اتحادیه اروپا را ترک کرد، اما طبق توافق برکسیت بریتانیا تا پایان سال ۲۰۲۰ میلادی همچنان بخشی از بازار مشترک اتحادیه اروپا محسوب خواهد شد و تجارت آزاد کالا، خدمات و انتقال آزاد نیروی کار و سرمایه برقرار خواهد بود.

این شرایط که «وضعیت انتقالی» خوانده می‌شود، هرچند قابل تمدید خواهد بود ولی پس از آن توافق تجاری جدید باید جایگزین توافق قدیمی شود.

پیشتر اورزولا فن در لاین، رئیس کمیسیون اتحادیه اروپا، و میشل بارنیه، مذاکره‌ کننده ارشد اتحادیه در امور برکسیت، نسبت به دستیبابی به یک توافق تجاری مشترک تا پایان سال جاری میلادی ابراز تردید کرده بودند.

با این حال همزمان با ادامه مذاکرات تجاری بریتانیا با اتحادیه اروپا، این کشور باید توافق‌نامه‌های تجاری جدیدی را بر پایه شرایط جدید با سایر کشورهای جهان به ویژه شرکای تجاری عمده خود همچون آمریکا، ژاپن و چین منعقد کرد.

میلیون‌ها شهروند اتحادیه اروپا می‌خواهند در بریتانیای پسابرکسیت بمانند

بیش از ۳.۵ میلیون تن از شهروندان ۲۷ کشور عضو اتحادیه اروپا که در بریتانیا اقامت دارند، قصد دارند همچنان در بریتانیای پسابرکسیت اقامت داشته باشند.

وزارت کشور بریتانیا اعلام کرد این شهروندان اروپایی مقیم بریتانیا فرم‌های مخصوص به ادامه اقامت در بریتانیای پسابرکسیت را پرکرده اند.

دولت بریتانیا فرم‌های تهیه کرده است تا نظر شهروندان مقیم کشورهای عضو اتحادیه اروپا و سوئیس درباره ماندن در این کشور پس از ماه ژوئن سال ۲۰۲۱ را بداند. امکان دارد طبق توافق‌های پسابرکسیتی میان دولت بریتانیا و اتحادیه اروپا، شهروندان عضو اتحادیه اروپا نتوانند بصورت خودکار به اقامت خود در بریتانیا ادامه دهند.

وزارت کشور بریتانیا فرم‌ها را در چارچوب «طرح تعیین وضعیت شهروندان عضو اتحادیه اروپا» در اختیار متقاضیان گذاشته است. دولت بریتانیا برای این طرح میلیون‌ها پوند هزینه تبلیغاتی کرده است. هم چنین وزارت کشور پیشنهاد داده است برای کمک به شهروندانی که پس از برکسیت وضعیت آنها دچار بحران شده است، بودجه‌ای معادل هشت میلیون پوند در نظر بگیرد.

به گفته کوین فاستر، وزیر مهاجرت و مرزهای آتی بریتانیا « شهروندان اتحادیه اروپا بخشی از بافت جامعه بریتانیایی را تشکیل می دهند

آقای فاستر می گوید: « آنها دوستان، خانواده و همسایگان ما هستند و فرهنگ و اجتماع ما را غنی تر می کنند. بنابراین خوشحالم که تاکنون بیش از ۳.۵ میلیون درخواست داشته ایم، این در حالی است که بیش از یک سال تا آخرین مهلت باقی مانده است

همچنین دولت بریتانیا قصد دارد شهروندان عضو اتحادیه اروپا را که بدلیل خشونت خانگی و سوء استفاده ناگزیر به ترک شریک بریتانیایی خود شده اند را بصورت خودکار تحت حمایت این طرح قرار دهد تا آنها نیز بتوانند برای زمانی که می خواهند در خاک بریتانیا اقامت داشته باشند.

بارنیه بریتانیا را به جدی نگرفتن مذاکرات پسابرکسیت متهم کرد

میشل بارنیه، مذاکرکننده ارشد برکسیت اتحادیه اروپا، روز جمعه با متهم کردن بریتانیا به جدی نگرفتن مذاکرات مربوط به تنظیم روابط پس از جدایی از اتحادیه اروپا متهم کرد.

آقای بارنیه پس از یک نشست کاری با ویدیو کنفرانس با مذاکره‌کنندگان بریتانیایی در نشست خبری گفت: «هدفی که ما تعیین کرده بودیم، حرکت به سمت پیشرفت جدی بود. اما به دلیل رویکرد بریتانیا در آخر این هفته به جز در مواردی اندک، پیشرفتی نداشتیم

پس از جدایی رسمی بریتانیا از اتحادیه اروپا در ۳۱ ژانویه امسال، مذاکرات میان لندن و بروکسل برای تعریف شکل جدید مناسبات میان دو طرف آغاز شد. اتحادیه اروپا می‌گوید بریتانیا با وجود کاهش عمدی سرعت مذاکرات، موارد مهم را جدی نمی‌گیرد و در عین حال تمایلی برای تمدید دوره گفت‌وگوها هم نشان نمی‌دهد.

براساس توافق میان بریتانیا و اتحادیه اروپا که امکان اجرای برکسیت «نرم» را سرانجام فراهم کرد، دو طرف تا ماه ژوئن برای گفت‌وگوها فرصت دارند و پس از آن کمیسیون اروپا و مجلس بریتانیا فرصت دارند تا شکل جدید مناسبات را تا پایان دسامبر نهایی کنند؛ امری که با توجه به وضعیت کنونی اجرایی به نظر نمی‌رسد.

اختلافات میان بریتانیا و اتحادیه اروپا در این مرحله هم به شکل و هم به محتوای مناسبات باز می‌گردد: در حالی‌که بریتانیا بر تدوین چندین توافق درباره روابط بازرگانی، ماهیگیری و غیره تاکید می‌کند، اتحادیه اروپا خواستار تنظیم تنها یک موافقت‌نامه کلی و جامع است.

علاوه بر این اتحادیه اروپا می‌گوید در صورتی‌که برون داد موضوعات حساس و از جمله ماهیگیری رضایت یکی از کشورهای ذی نفع، مثلا فرانسه یا دانمارک را به دنبال نداشته باشد، هیچ راهی برای ادامه مشارکت منطقه‌ای با بریتانیا وجود نخواهد داشت.

موضوع چالش‌برانگیز دیگر احترام به اصل رقابت در چارچوب تعریف اتحادیه اروپا است. بروکسل تاکید می‌کند که بریتانیا اجازه نخواهد داشت که معیارهای متعارض با رقابت اروپایی را در زمینه قوانین کار و تامین اجتماعی و تجارت به کار گیرد. در برابر، لندن با این استدلال که از این پس قوانین داخلی این کشور است که حدود رقابت را تعیین خواهد کرد، از تن دادن به چنین تعهدی سر باز می‌زند.

با وجود تلاش شماری از رهبران اروپایی برای تحمیل هزینه سنگین به بریتانیا برای خروج از اتحادیه اروپا، به نظر می‌رسد مذاکرات برای بازتعریف روابط میان دوطرف با پیچیدگی‌های فنی و سیاسی پرشمار، دست‌کم در کوتاه مدت، آینده شفافی نداشته باشد.

اولین گام بریتانیا پس از برکسیت؛ تفاهم اولیه تجارت آزاد با استرالیا

 

دومینیک راب، وزیر خارجه بریتانیا در جریان نخستین سفر خارجی خود پس از آغاز اجرای برکسیت، روز پنج‌شنبه با هدف تمهید مقدمات عقد قرارداد تجارت آزاد با استرالیا، وارد کانبرا پایتخت این کشور شد.

آقای راب پس از دیدار با مرایز پِین، همتای استرالیایی خود از عزم دو کشور برای امضاء فوری قرارداد بی‌سابقه تجارت آزاد خبر داد و گفت که دو طرف متعهد شده‌اند تا برای شناسایی فرصت‌های اقتصادی و تجاری جدید، با یکدیگر در شبه قاره هند نیز همکاری کنند.

وزیر خارجه بریتانیا همچنین به استرالیا اطمینان داد که تصمیم هفته جاری لندن برای محدود‌سازی فعالیت شرکت چینی هوآوی در شبکه ارتباطات سیار این کشور، مانعی برای توسعه روابط اقتصادی و امنیتی استرالیا و بریتانیا نخواهد بود.

کانبرا نیز پیشنهاد لندن برای همکاری آژانس‌های فضایی دو کشور را پذیرفت که به موجب آن وضوح تصویربرداری ماهواره‌ای استرالیا افزایش می‌یابد؛ امری که موجب واکنش سریع‌تر به آتش‌سوزی‌ها می‌شود.

در جریان آتش‌سوزی‌های اخیر در استرالیا که از ماه سپتامبر گذشته به وقوع پیوسته، حداقل ۳۳ نفر کشته شده‌اند و نزدیک به ۳ هزار منزل مسکونی نیز در آتش سوخته‌اند.

آقای راب مقصدهای بعدی دور تازۀ سفرهای خارجی خود را ژاپن، مالزی و سنگاپور اعلام کرد و ابراز امیدواری کرد که قراردادهای تجاری جدید بریتانیا با قدرت‌های اقتصادی جهان هر چه سریع‌تر نهایی شود. پیش‌تر آمریکا نیز برای امضاء قرارداد تجارت آزاد با بریتانیا پیشقدم شده بود.

بریتانیا پس از آغاز اجرای برکسیت، تا ۳۱ دسامبر سال جاری میلادی فرصت دارد تا بر سر جزئیات دقیق روابط تجاری با اتحادیه اروپا به نتیجه برسد. طی این دوره زمانی که از آن با عنوان دوره انتقالی یاد می‌شود، بریتانیا همچنان عضو بازار مشترک تجاری اروپا است. این کشور در تلاش است تا طی همین دوره انتقالی، روابط تجاری خود با سایر کشورهای جهان را نیز مورد بازبینی قرار دهد.

اقتصاد بریتانیا از ابتدای فوریه که خروج این کشور از اتحادیه اروپا به طور رسمی کلید خورد، تحت تاثیر نگرانی از آینده روابط تجاری این کشور با قدرت‌های اقتصادی جهان، شاهد افت ارزش پوند بوده است، به طوری که ارزش برابری پوند در برابر دلار آمریکا طی ۵ روز گذشته ۱.۵ درصد کاهش یافته است.

دولت بوریس جانسون امیدوار است که با عقد قراردادهای جدید تجارت آزاد، مانع از بروز پس لرزه‌های اقتصادی برکسیت شوند.