media.news.imagealternatetextformat

برگزاری کنفرانس جهانی ساخت تولید واکسن کرونا در لندن

یکشنبه, 22 تیر,1399 12:05 ب.ظ

بریتانیا با مشارکت اتحاد جهانی برای تولید واکسن (Gavi) میزبان همایشی مجازی با حضور برخی رهبران سیاسی، سازمان بهداشت جهانی، بانک جهانی، صندوق کودکان سازمان ملل متحد (یونیسف) و تعدادی از شرکت‌های داروسازی بود تا پیرامون تحولات مرتبط با بحران بیماری کرونا بحث و تبادل نظر کنند.

بریتانیا با مشارکت اتحاد جهانی برای تولید واکسن (Gavi) میزبان همایشی مجازی با حضور برخی رهبران سیاسی، سازمان بهداشت جهانی، بانک جهانی، صندوق کودکان سازمان ملل متحد (یونیسف) و تعدادی از شرکت‌های داروسازی بود تا پیرامون تحولات مرتبط با بحران بیماری کرونا بحث و تبادل نظر کنند. این نشست در تاریخ چهارم ژوئن جاری و بصورت غیرحضوری و با هدف جمع‌آوری منابع مالی برای ساخت واکسن این بیماری برگزار گردید.

 سخنرانان:بوریس جانسون نخست وزیر انگلیس در سخنرانی افتتاحیه این نشست اظهار داشت: بریتانیا افتخار دارد که امروز میزبان این اجلاس باشد. بیائید عزم و اراده جمعی خود را برای یافتن واکسنی که بتواند ویروس کرونا را شکست دهد، احیاء نمائیم. ما با هم برای رسیدن به بزرگترین تلاش مشترک زندگی خود یعنی پیروزی بشر بر بیماری، در این مقطع زمانی و برای نسل های بعدی قدم در این راه می‌گذاریم.

دبیرکل سازمان جهانی بهداشت تدروس ادهانوم نیز سخنان خود را با یادآوری این نکته آغاز کرد که اکنون چهلمین سالگرد ریشه کن شده بیماری آبله است. وی افزود: واکسن کووید ۱۹ می‌تواند مهمترین وسیله مبارزه با این بیماری باشد اما زمانی نتیجه می دهد که فقیرترین و محروم ترین جوامع بشری هم بتوانند به آن دسترسی داشته باشند. به گفته وی، هدف سازمان جهانی بهداشت این است که واکسن کووید ۱۹ به محض آماده شدن در اختیار تمام انسان‌ها قرار بگیرد.

آنتونیو گوترش، دبیرکل سازمان ملل متحد از واکسن به عنوان مهمترین کشف در زمینه بهداشت عمومی نام برد. وی افزود: در زمانی قرار داریم که که هنوز هیچ واکسنی برای کووید ۱۹ کشف نشده است. گوترش تاکید کرد که واکسن به تنهایی کافی نبوده و برای رسیدن به ایمنی، نیاز به همبستگی جهانی داریم تا همه در همه جای دنیا دسترسی یکسان به واکسن داشته باشند. وی تاکید کرد که این واکسن باید به عنوان یک کالای عمومی جهانی در دسترس همه باشد.

شیث برکلی مدیر عامل اتحاد جهانی برای تولید واکسن نیز اظهار داشت: هدف سازمان متبوع وی، پر کردن خلاء تولید واکسن در بازار بوده و این به معنی رسیدن واکسن به افراد فقیر می‌باشد. وی افزود: روش کار این نهاد آن است که واکسن را از شرکت‌های دارویی خریده و در بین کشورهای فقیر توزیع می‌کند. وی همچنین خاطرنشان نمود: هدف دیگر، حمایت از تولید کننده‌ها از طریق انجام سفارش‌های کلان و برای مدت طولانی است.

لی کچیانگ نخست وزیر چین نیز اظهار داشت: کشورش در مبارزه با کووید ۱۹ حفظ جان مردم کشورش را در اولویت قرار داده و به این مساله آگاهی دارد که سلامت مردم یک کشور به سلامت کشورهای دیگر مرتبط است. وی افزود: کشورش همچنان به کمک به سایرین و از جمله کشورهای در حال توسعه ادامه خواهد داد.

نارندرا مودی نخست وزیر هند نیز این اتحاد را نماد همبستگی جهانی معرفی کرده و اظهار داشت: کمک به دیگران در واقع کمک به خود است. وی افزود: کشور هند ۶۰ درصد کودکان متولد شده در جهان را سالیانه واکسینه می‌کند و یکی از بزرگترین تولید کننده‌های واکسن می‌باشد. وی از کمک ۱۵ میلیون دلاری کشورش به این کمپین خبر داد.

آنگلا مرکل، صدراعظم آلمان نیز اظهار داشت: درصورت تولید واکسن کووید ۱۹ ما بایستی قادر باشیم بلافاصله در سطح جهانی واکسیناسیون را را آغاز کنیم. وی افزود: شیوع کووید ۱۹ خود موجب متوقف شدن واکسیناسیون علیه بیماری‌های موجود شده و تخمین زده می‌شود ۸۰ میلیون کودک در سراسر جهان فرصت واکسینه شدن را از دست داده اند.

اورسولا فون در لاین، رئیس کمیسیون اتحادیه اروپا نیز از کمک 1.6 میلیارد یورویی این اتحادیه خبر داد.

وزیر توسعه، همکاری و تجارت جهانی فنلاند ویله اسکیناری نیز از تعهد کشور خود به قطعنامه مجمع جهانی بهداشت که نهاد بالادستی سازمان بهداشت جهانی بوده و اعلام کرده است که واکسن کووید ۱۹ بایستی یک کالای جهانی عمومی‌باشد، سخن گفت.

وزیر بهداشت پرتغال و قائم مقام وزیر دیپلماسی سیاسی یونان نیز به نمایندگی از سوی کشورهای خود بر لزوم دسترسی آزاد جهانی به واکسن کووید ۱۹ به عنوان یک کالای عمومی جهانی تاکید کردند.

فیصل بن فرحان وزیر خارجه عربستان سعودی نیز در این اجلاس ضمن اعلام اختصاص مبلغ 150 میلیون دلار به اتحاد جهانی تولید واکسن، به نمایندگی از پادشاه عربستان سعودی از دولت انگلیس و بوریس جانسون برای میزبانی این اجلاس، تشکر کرد. وی افزود: اکنون، بیش از هر زمان دیگر، بایستی متحد بمانیم. وی همچنین خاطرنشان نمود که عربستان سعودی در سال 2016، مبلغ 25 میلیون دلار برای حمایت از تلاش های این اتحاد جهانی و ماموریت های آن کمک کرده است.

خانم ریم الهاشمی، وزیر مشاور امارات متحده عربی در زمینه همکاری‌های بین المللی نیز در این اجلاس اظهار داشت: کشور امارات به آینده ای عاری از بیماری و مبارزه با کووید 19 متعهد می‌باشد. وی افزود: ما همچنین منابع قابل توجهی را در اختیار سازمان بهداشت جهانی قرار می دهیم که بر پایان دادن به بیماری‌های قابل پیشگیری که فقیرترین مردم جهان را تحت تاثیر قرار می دهند، متمرکز گردیده است.

بیل گیتس، بنیانگذار مایکروسافت و رئیس بنیاد بیل و ملیندا گیتس نیز اظهار داشت: برای پیروزی و غلبه بر بیماری واگیر کووید 19، جهان بیشتر از هر چیز به علم و پیشرفت نیاز دارد. این امر نیازمند سخاوت بسیار می‌باشد. این همان چیزی است که ما امروز شاهد آن هستیم که رهبران دولتی و بخش های خصوصی برای حمایت از اتحاد جهانی برای تولید واکسن و بویژه نخست وزیر جانسون در این راه گام برمی دارند. هنگامی‌که واکسن‌های کووید 19 آماده شد، مردم سراسر جهان می‌توانند به آن دسترسی پیدا کنند.

دستاوردهای کنفرانس:در این اجلاس، بالغ بر 8.8 میلیارد دلار از سوی 31 دولت اهدا کننده و 8 بنیاد، شرکت و سازمان برای واکسیناسیون 300 میلیون کودک برای مقابله با بیماری کووید 19 جمع آوری گردید.

همچنین شرکت کنندگان در این کنفرانس بر اختصاص نیم میلیارد دلار جهت تامین مالی مربوط به امکان دسترسی کشورهای با درآمد کم و متوسط به واکسن کووید 19 تعهد نمودند.

این امر به ارتقاء نظام بهداشتی کشورها برای مقاومت در برابر ویروس کرونا و نیز حفظ زیرساخت های لازم برای برنامه‌های آینده مرتبط با واکسن کووید 19 و در مقیاس جهانی، کمک خواهد کرد. بعلاوه اعلام گردید که این بودجه همچنین به برنامه واکسیناسیون 300 میلیون کودک در کشورهای کمتر توسعه یافته در برابر بیماری‌هایی همچون سرخک، فلج اطفال و دیفتری تا پایان سال 2025 یاری خواهد رساند.

اتحاد جهانی برای تولید واکسن، سازمان بهداشت جهانی و یونیسف هشدار داده اند که بالغ بر 80 میلیون کودک زیر یک سال در جهان، در اثر ابتلا به اختلال در برنامه‌های واکسیناسیون‌های حیاتی بدلیل شیوع کووید 19، در معرض خطر بیماری هستند.

همچنین اعلام گردید که علاوه بر حمایت از انجام واکسیناسیون برنامه ریزی شده عادی صدها میلیون کودک در کشورهای کم درآمد در برابر بیماری‌های عفونی، از این اقدام جدید نیز برای کمک به کشورهای کم درآمد جهت برطرف کردن مشکلات سیستم های بهداشتی و توزیع واکسن، استفاده خواهد شد.

علاوه بر جمع آوری بیش از8.8  میلیارد دلار برای دوره 25-2021 ، این اجلاس همچنین شاهد بسیاری از تعهدات و مشارکت های جدید برای حمایت از ماموریت اتحاد جهانی برای تولید واکسن بود. این موارد شامل موارد ذیل می‌گردد.

تقویت عرضه واکسن برای فقیرترین کشورهای جهان:طبق اخبار منتشره، اکنون آستارازنکا (شرکت داروسازی انگلیسی - سوئدی که دفتر مرکزی آن در کمبریج انگلیس واقع شده است)، اولین تولید کننده واکسن هست که قرارداد COVAX Facility را امضاء نمود. براساس تفاهم نامه امضا شده فوق، آستارازنکا تولید بالغ بر 300 میلیون دوز واکسن کووید 19 را که با همکاری دانشگاه آکسفورد در دستور کار خود دارد را تضمین کرده است. این واکس ها، پس از کسب مجوزهای لازم یا تائید توسط سازمان بهداشت جهانی توزیع خواهند گردید.

از سوی دیگر، در این نشست کمپانی‌های تولید کننده واکسن شامل MSD ، GSK ، Innovax ،انستیتو سرم سازی هند (SII) و Walvax ، برای افزایش عرضه واکسن HPV (که از سرطان دهانه رحم محافظت می‌کند) به کشورهایی با درآمد پایین تر تعهد نمودند. با انجام این تعهدات، اتحاد جهانی برای تولید واکسن تخمین زده است که بالغ بر 84 میلیون دختر در فقیرترین کشورها می‌توانند واکسن HPV را در دوره 5 ساله آتی دریافت نموده و متعاقبا از 1.4 میلیون مرگ و میز ناشی از سرطان دهانه رحم، در آینده جلوگیری خواهد گردید.

مشارکت کنندگان در کنفرانس:شرکت کنندگان در اجلاس جهانی واکسن 2020 که همانگونه که ذکر شد به میزبانی نخست وزیر انگلیس بوریس جانسون برگزار گردید، تعهدات فوق را اعلام نمودند. طبق اخبار اعلام شده، نمایندگانی از 52 کشور، از جمله 35 رئیس دولت، برخی مدیران سازمان بهداشت جهانی، نمایندگانی از بخش های خصوصی، مدیران برخی مراکز تولید واکسن و همچنین نمایندگانی از برخی سازمان‌های غیردولتی در این اجلاس بر عزم خود برای فعالیت برای تولید واکسن مربوطه که قادر باشد تا بسیاری از کودکان جهان را در برابر بیماری‌های عفونی کشنده و قابل پیشگیری محافظت کند، تاکید کردند.

بریتانیا بعنوان بزرگترین اهدا کننده کمک های مالی برای مقابله با بیماری کرونا در این اجلاس، تعهد نمود تا در دوره 5 ساله آتی، سالیانه مبلغ 330 میلیون پوند به این امر اختصاص دهد. سایر اهدا کنندگان عمده نیز شامل بنیاد بیل و ملیندا گیتس و کشورهای نروژ، آلمان و ایالات متحده آمریکا می‌باشند. هشت کشور دیگر اهداء کننده عمده، شامل بوتان، بورکینا فاسو، کامرون، فنلاند، یونان، نیوزلند، پرتغال و اوگاندا، اولین تعهد سهم کمک های خود به اتحاد جهانی برای تولید واکسن اختصاص را انجام دادند.

طبق اطلاعات منتشر شده، اتحاد جهانی برای تولید واکسن (Gavi)، ائتلافی با مشارکت بخش های دولتی و خصوصی است که به برنامه واکسیناسیون نیمی از کودکان جهان در برابر برخی از مرگبارترین بیماری‌های جهان کمک می‌کند. این اتحاد جهانی از زمان تاسیس یعنی در سال 2000، به واکسیناسیون یک نسل کامل شامل 760 میلیون کودک مساعدت کرده و از مرگ و میر بیش از 13 میلیون نفر جلوگیری کرده است. این اتحاد همچنین با پشتیبانی سیستم های بهداشتی و همچنین تامین بودجه از سوی مراکز جهانی برای تولید واکسن‌های ابولا، وبا، مننژیت و تب زرد، نقش موثری در ارتقاء نظام بهداشت جهانی داشته است. تصمیم برای تشکیل ائتلاف جهانی برای تولید واکسن، در سال ۱۹۹۹ و در حاشیه کنفرانس داووس اتخاذ شده است.

 پیشتر، کشور عربستان سعودی در تاریخ 29 فروردین ماه سالجاری متعهد شده بود که مبلغ 150 میلیون دلار برای تلاش های جهانی جهت مقابله با شیوع بیماری کرونا در جهان در اختیار اتحاد جهانی برای واکسن کرونا دهد. این مبلغ قرار بود از بسته حمایتی 500 میلیون دلاری عربستان سعودی جهت حمایت از اقدامات لازم برای تحقیق و توسعه و بکارگیری امکانات بهداشتی تشخیص، درمان و واکسن، تامین گردد. در تاریخ 7 فروردین ماه سالجاری و در جریان برگزاری اجلاس رهبران گروه 20، شرکت کنندگان موافقت کردند تا منابع مالی اضطراری برای اتحاد جهانی برای تولید واکسن کووید 19 را اختصاص دهند. سفارت انگلیس در ابوظبی همچنین پیشتر اعلام کرده بود که خانم ریم الهاشمی، وزیر مشاور امارات متحده عربی در زمینه همکاری‌های بین المللی، نماینده کشور خود در اجلاس فوق الذکر خواهد بود. در اخبار منابع عربی همچنین آمده است که کشور امارات مبلغ 10 میلیون دلار برای خرید 500 هزار کیت تشخیص بیماری در اختیار سازمان بنداشت جهانی قرار داده است.

انجام تحقیقات در زمینه‌های دارو و واکسن که از فن آوری‌های پیشرفته (های تک) جهان امروز محسوب می‌شوند، امروزه از فعالیت های با اهمیت بالا و دربرخی موارد محرمانه محسوب می‌شوند. لذا، عجیب نخواهد بود که شرکت ها و بالطبع دولت ها، جزئیات این تحقیقات را افشاء نکرده و تنها اطلاعات کلی پیرامون مراحل زمان بندی تحقیقات را در اختیار مخاطب جهانی قرار می دهند، تا زمانی که محصول نهایی تولید و روانه بازار جهانی گردید، شرکت ها و کشورهای خارجی از قبل برای تامین آن، از آمادگی‌های لازم برخوردار باشند.

البته این حساسیت در مورد کووید ۱۹ به مراتب بیشتر از «های تک های» رایج بنظر می رسد. چنانچه تا چند ماه قبل، برخی گمان می‌کردند که تبعات منفی کووید ۱۹ بیشتر شامل کشورهای درحال توسعه و جهان سوم خواهد بود تا کشورهای پیشرفته، ولیکن بخاطر تلفات انسانی بالا و همچنین ضرورت تعطیلی مراکز عمده اقتصادی در کشورهای توسعه یافته، ازجمله صنعت درآمدزای توریسم‌ و ‌همچنین افزایش بیکاری‌های گسترده ناشی از این امر و متحمل شدن خسارات اقتصادی هنگفت در بسیار از کشورهای قدرتمند جهان و ازجمله ایالات متحده آمریکا که بطور رسمی وارد رکود اقتصادی گردید، آسیب پذیری کشورهای مذکور درقبال این بیماری نیز بوضوح  اثبات گردید.

03/04/1399، به نقل از سایت دیپلوماسی اقتصادی.