media.news.imagealternatetextformat

بالا گرفتن مناقشات بین انگلیس و اتحادیه اروپا بر سر واکسن کرونا

شنبه, 23 اسفند,1399 01:12 ب.ظ

در پی بالا گرفتن مناقشات بین انگلیس و اتحادیه اروپا بر سر واکسن کرونا وزارت امور خارجه انگلیس یک نماینده بروکسل را احضار کرد.

به گزارش گروه بین‌الملل خبرگزاری تسنیم، به نقل از "ان تی وی" آلمان، "چارلز میشل"، رئیس شورای اروپایی انگلیس را متهم کرده که صادرات واکسن کرونا را متوقف کرده است. اما دولت انگلیس این اتهام بروکسل را کاملا رد کرده و در واکنش به این اتهام زنی، وزارت امور خارجه انگلیس یک نماینده بروکسل را به لندن فراخوانده است.

سخنگوی دولت انگلیس در واکنش به این اتهام زنی بروکسل گفته است: دوات انگلیس حتی مانع صادرات یک واکسن کرونا هم نشده است. تمام اتهامات درباره ممنوعیت صادرات واکسن و یا هر گونه اعمال محدودیت در این راستا از طرف لندن کاملا اشتباه است.

دومینیک راب، وزیر امور خارجه انگلیس هم نوشته ای را در این باره به شارل میشل، رئیس شورای اروپایی ارسال کرده و وی را به نشر اطلاعات غلط علیه لندن متهم کرده است.

میشل پیش از این هم در در یک موضع گیری از برنامه های اتحادیه اروپا برای تهیه واکسن دفاع کرده بود. وی در این باره نوشته بود: این ادعا که اتحادیه اروپا در مسیر ناسیونالیسم واکسن گام بر می دارد بسیار تکان دهنده است. وی تاکید کرد که اکثر واکسن های مورد استفاده در سرزمین های اشغالی از بلژِیک به این منطقه وارد شده است.

این مقام اروپایی همچنین گفته بود: اما در آمریکا و انگلیس وضعیت متفاوت است. انگلیس و ایالات متحده برای صادرت واکسن و یا اجزای تولید شده در قلمرو خود ممنوعیت قانونی را در نظر گرفته اند.

یک منبع دولت انگلیس گفت که ادعای رئیس شورای اروپا در سطوح و به عناوین مختلف توسط مقام‌های اروپایی مطرح شده بود و انگلیس نسبت به این مساله قبلا هشدار داده بود. اوی گفت که لازم بود که در زمینه اعتراض رسمی صورت گیرد.

لندن هم اخیرا بروکسل را به دلیل توقف صادرات واکسن آسترازنکا به استرالیا مورد انتقاد قرار داده بود.

انگلیس و اتحادیه اروپا پیشتر هم در خصوص کنترل صادرات واکسن کرونا به اختلاف خورده بودند. این اختلاف پس از آن شدت گرفت که شرکت انگلیسی-‌سوئدی آسترازنکا گفت که حاضر نیست کمبود سفارش اتحادیه اروپا را از سهم سفارش انگلیس جبران کند. دولت لندن هم در این زمینه تمایلی برای گشاده دستی نشان نداد.