اعمال نرخ ارز ETS بانک مرکزی در سامانه گمرک

دوشنبه, 28 شهریور,1401 01:22 ب.ظ

به گزارش شاخص صادرات به نقل از گمرک ایران، سید میثم حسینی لهر معاون برنامه ریزی و اعمال بین آنها بین المللی گمرک ایران در خصوص اجرای سامانه محاسبه ورودی در سال جدید گفت: با توجه به قانون بودجه 1401 و الزام اعمال عوارض ورودی بر اساس نرخ ارز ETS، پس از شناسایی تغییرات و کاهش سود معاملاتی در هیئت وزیران. و کاهش تعرفه‌ها: در کالاها طبق قانون بودجه و اعلام آن توسط گمرک به عنوان اجرایی، تغییرات قانونی از سه شنبه شب گذشته علیرغم بسته بودن تهران در سامانه اطلاعات گمرک آغاز شد و در روزهای شنبه و یکشنبه هفته جاری تست‌های فنی انجام شد. در سیستم انجام می شود.

وی افزود: گمرک تنها به عنوان پیمانکار موظف بود بر اساس قانون، مبادله اطلاعات با سازمان های قانونی ذیربط اقدام کند، بنابراین مرحله تست عملکردی را در سامانه با موفقیت پشت سر گذاشته و مشکلات ناشی از فرم را برطرف می کند. سلام اطلاعات جدید از وزارت متاسفمسازمان مالیاتی و بانک مرکزی از روز گذشته تغییر نرخ محاسباتی را در سامانه اطلاعات گمرک اعمال می کنند.

حسینی لهر همچنین گفت: مبنای تعیین نرخ روزانه محاسبه حقوق ورودی بانک مرکزی است و گمرک در آن مشارکت نمی کند و به دلیل اینکه طبق اعلام بانک مرکزی، نرخ ارز ETS در ابتدای هر روز به روز می شود. در این اطلاعات بانکی به روز شد نرخ ارز در قالب خدمات الکترونیکی و از طریق بستر شبکه ملی اطلاعات (مطابق با بند «ث » ماده 67 قانون برنامه ششم توسعه کشور در سامانه های اطلاعاتی گمرکی معرفی شده (صرافی) و همچنین ساعت 9 صبح اعمال می شود. (به گفته بانک).

برنامه معاونت ریزی و اعمال بین آنها بین المللی گمرک ایران تاکید کرد: بر اساس اطلاعیه بانک مرکزی در روزهای تعطیل، نرخ ارز توسط این بانک به‌روزرسانی نمی‌شود و آخرین روز کاری قبل از تعطیلی ملاک خواهد بود.

حسینی لهر در پایان گفت: یادآور می شود که گمرک جمهوری اسلامی ایران سیاستمدار بحث تعیین ورودیه و تعیین نرخ ارز نیست، بلکه صرفاً اعمال قانون است. بر اساس قانون بودجه سال 1401 این موضوع از جمله اینکه منبع تعرفه های دریافتی از وزارت صنعت، معدن و تغییرات تجارت، مالیات بر ارزش افزوده و تعرفه ها حائز اهمیت است و به محض ورود به سامانه گمرک، ورودیه در سامانه گمرک معرفی شد. امکان پذیر است دیروز دوشنبه 30 خرداد و قابل استفاده است.